Kafija veselībai?

Kafija ir viens no populārākajiem dzērieniem pasaulē. To no veselības viedokļa bieži kritizē, jo pārsvarā tiek uzsvērtas šī dzēriena negatīvās īpašības. Sliktās īpašības uz veselību parasti rodas pārmērīgas kafijas dzeršanas rezultātā. Ja dzērienu lieto samērīgās devās, tas pat atstāj pozitīvu iespaidu uz organismu, jo kafijā ir ļoti daudz vielas, kas palīdz mūsu organismam. Pēdējo gadu laikā ir veikti vairāki pētījumi un apkopojot rezultātus, var izveidot salīdzinoši garu sarakstu ar īpašībām un lietām, kuras mūsu organismā uzlabo kafijas samērīga lietošana.

Pirmais kafijas atstātais iespaids arīdzan ir pats populārākais – enerģijas pieplūdums. Kafijas dzeršana var palīdzēt samazināt nogurumu un šo enerģijas pieplūdumu izraisa kofeīns, kas ir visvairāk uzņemtā psihoaktīvā viela pasaulē. Pēc kafijas tases iztukšošanas, kofeīns nonāk jūsu asinsritē un vēlāk nokļūst līdz pat smadzenēm. Paaugstināta smadzeņu aktivitāte cilvēku padara nosacīti ”gudrāku”. Nav pierādīts, ka paaugstinās intelekta līmenis, bet toties smadzenes ir spējīgas funkcionēt un pildīt dažādus uzdevumus daudz labāk. No zinātniskā viedokļa, kofeīns smadzenēs nobloķē neiromediatoru, kuru sauc par adenozīnu. Tas, savukārt, palielina citu neironu daudzumu un rezultātā paaugstinās smadzeņu aktivitāte.

Nākamais atstātais iespaids uz veselību noteikti iepriecina ”svara vērotājus”. Proti kafija palīdz sadedzināt taukus un nomest lieko svaru. Praktiski visos tauku dedzināšanas pārtikas bagātinātājos ir kofeīns, bet vislabāk to uzņemt tieši no kafijas. Zinātniski pierādīts, ka kofeīns paaugstina vielmaiņu par 3-11%. Tāpat pierādīts, ka tauku dedzināšanas apjoms palielinās vismaz par 10%. Lai vai kā, pastāv iespēja, ka pieredzējušiem kafijas dzērājiem šis efekts ar laiku samazina savu ietekmi.

Kafija un kofeīns tajā var ievērojami uzlabot cilvēka fiziskās spējas. Kofeīns stimulē nervu sistēmu, liekot tai sūtīt signālus, kas paātrina tauku šķelšanos. Tāpat kofeīns palielina hormona epinefrīna jeb adrenalīna koncentrāciju asinīs. Šis hormons cilvēka ķermeni sagatavo smagai fiziskai slodzei. Sašķeltās taukskābes arī nonāk asinsritē, un tās tiek izmantotas kā barības vielas. Nav pārsteigums, ka kofeīns var uzlabot cilvēka fizisko sniegumu pat par 20%. Tādēļ iespējams pirms došanās uz svaru zāli labāk ir izdzert tasi kafijas, nevis lietot enerģijas dzērienus vai pirms treniņa uztura bagātinātājus (kuri satur kofeīnu savādākā formā).

Kafijā ir pietiekami daudz uzturvielu un vitamīnu, kas mums nepieciešami ikdienā. Tas nav tikai brūns šķidrums ar rūgtu garšu. Liela daļa no vielām kafijā gādā par tās garšu un īpašībām. Viena kafijas krūze sevī ietver riboflavīnu (B2 vitamīns) 11% no ieteicamās dienas devas. Bez šīs vielas kafijā ir arī pantotēnskābe (B5 vitamīns) 6% no IDD, magnijs un kālijs 3% no IDD, kā arī magnēzijs un niacīns 2% apmērā no IDD. Šie skaitļi varētu likties mazi, taču ir cilvēki, kas dienas laikā izdzer vairākas kafijas tases un summā šīs uzturvielas sastāda pietiekami lielu daļu no dienā nepieciešamā daudzuma.

Šim brīnumainajam dzērienam piemīt īpašības samazināt risku saslimt ar dažādām slimībām un kaitēm. Šo slimību sarakstā var minēt cukura diabētu, Parkinsona slimību, alcheimeru, depresiju, vēzi, dažādas aknu slimības (hepatīts, ciroze u.c.) un sirds slimības (trieka, pazemināts asinsspiediens). Varam secināt, ka šis dzēriens nemaz nav tik slikts, kā tas bieži tiek apgalvots. Galvenais ir ievērot veselīgu dzīvesveidu, lai kafija nebūtu kā stimulants, kas palīdz ātrāk pamosties vai arī ilgāk palikt nomodā. Baudot šo dzērienu samērīgās devās, arī jūs varat izbaudīt tā pozitīvās īpašības uz veselību.